Verborgen en verwaterd

Blijkbaar ben ik niet zo’n open boek als het mijn eigen gevoelsleven betreft. In mijn vorige bijdrage heb ik uitvoerig beschreven hoe ik na enkele hectische maanden, overbelast en vermoeid een periode van rust heb moeten inbouwen.

Het is een uiterst leerzame fase in mijn leven. Stukje bij beetje ontdek ik hoe mijn psyche werkt en wat ik nodig heb om langetermijn-geluk na te streven. Het voelt soms wat onwennig en dus ongemakkelijk om ingesleten patronen te doorbreken, maar zodra ik merk hoeveel nieuw gedrag me oplevert, lukt het me dit vaker toe te passen. Naast het feit dat ik zeer gevoelig ben voor prikkels, kan ik ook ondoorgrondelijk overkomen voor mensen dicht in mijn omgeving.

Het element waar ik me het meest in thuis voel, is water. De zwaartekracht drukt minder zwaar op je schouders. Het water vormt een zachte filter tussen mij en de rest van de wereld. Daarom ben ik graag plaatjesdraaier, fotograaf of filmpjesmaker; want dan kan ik een apparaat tussen mezelf en de buitenwereld plaatsen en mijn eigen comfort-zone creëren.

De neiging om de hele wereld te willen omvatten en anderen vrolijker te maken, zit diep ingebakken. Dan filosofeer ik met vreemden graag over de zin van het leven. Of ik knoop gesprekjes aan met kinderen, die nog zo onvervalst puur kunnen reageren. Voorbijgangers in de lift en de winkel tover ik een lach op hun gezicht. Zo fladder ik van hot naar her. Zie het als een vlinder, die van bloem naar bloem fladdert – ongrijpbaar en schijnbaar chaotisch.

Soms blijf ik langer op een bloem zitten en wil ik niet gestoord worden. Dan kan ik helemaal opgaan in mijn plannen en creaties. Beelden van nieuwe beeldmerken, een op te richten stichting of het boek wat ik ooit nog wil schrijven, schieten van links naar rechts in min hersenpan. Al wandelend of fietsend ben ik zo filmpjes aan het monteren, wonderlijke volzinnen aan elkaar aan het rijgen voor een boek of het begin van een schilderij te visualiseren. Een lading creativiteit die zoekt naar een uitlaatklep.

Compleet afgesloten van de buitenwereld ben ik als de indrukken me te veel zijn geworden. Of als ik verlang naar rust en stilte om tot mezelf te komen. Dan zet ik muziek op en ben ik onbereikbaar. Mijn cocon-momentje of TVL: Tijd voor Louis.

Delen is mijn tweede natuur. Dus regelmatig post ik iets op Facebook. Wat mensen van mij zien op Facebook of al fladderend in real-live is niet de gehele Louis, het zijn stukjes van mezelf die ik laat zien. Daarom is het niet minder oprecht of gemeend. Vaak speel ik dan met woordjes en beelden, om toch een klein doorkijkbaatje te geven in mijn ziel. Echt contact met me maken op zielslieveling, dat laat ik alleen toe bij een klein gezelschap van vertrouwelingen. “Ik presteer, dus ik ben,” is wellicht onbewust mijn levensmotto geworden. Er gewoon zijn zonder franje is voor mij vaak een schier onmogelijke opgave. Toeters en bellen, de vleugels willen uitslaan en doorfladderen, ik kan me goed voorstellen dat sommige mensen willen weten wat er nu echt in me omgaat. Ik heb veel verlies gekend in mijn leven en ben stiekem bang weer verlaten te worden als ik mijn complete zelf ben. Daarom heb ik dat muurtje om me heen nodig, bouw ik filters in. Dat is geen overlevingsstrategie, het is mijn manier geworden om met het leven te kunnen omgaan.

Gelukkig heb ik veel lieve mensen om me heen, die ik helemaal toelaat. Ze prikken soms door, voelen me goed aan en houden me een spiegel voor, waardoor ik meer wijze levenslessen kan opdoen.

Dit weekend heb ik heerlijk genoten van een strandweekend bij Wijk aan Zee met een lieve en goede vriend. Ik begin helder te krijgen wat ik de komende tijd met mijn leven wil en wat er voor nodig is om dat goed te organiseren. Mijn huis is weer netjes aan kant, ik heb uitlaatkleppen gevonden om mijn creativiteit de ruimte te geven, ik zeg steeds vaker nee en durf mezelf en mijn gezondheid op de erste plaats te zetten. Zo gaat het met stapjes vooruit.

Langzaam keer ik terug op aarde. En ik heb alle tijd.

Geef een reactie

